joi, 1 octombrie 2015

TRIBUNALUL HUNEDOARA RECUNOASTE : VILI RUPA A FOST INCHIS PE NEDREPT ACUM 16 ANI ! STATUL ROMAN A FOST OBLIGAT SA PLATEASCA DESPAGUBIRI DE 50.000 EURO

Statul roman a fost condamnat, acum doua zile de Tribunalul Hunedoara la plata unor daune morale si materiale in suma de 50.000 euro pentru hunedoreanul Vili Rupa (FOTO), care, in urma cu 16 ani, a fost condamnat la inchisoare pentru infractiuni pe care nu le-a comis. In acest caz Romania a fost condamnata la CEDO de doua ori si obligata la plata unor despagubiri de 40.200 euro. Decizia de acum doua zile a tribunalului Hunedoara nu este insa definitiva, insa ea recunoaste o eroare judiciara in urma careia un om nevinovat a indurat in inchisoare chinuri inimaginabile si a suferit psihic. 
Conform unui comunicat al avocatului Adrian Toni Neacsu, care l-a reprezentat pe Vili Rupa, "sentinta pronuntata de Tribunalul Hunedoara recunoaste existenta unei erori judiciare si a obligat statul roman la plata de despagubiri morale si materiale de peste 50.000 euro pentru prejudiciul suferit de Vili Rupa ca urmare a condamnarii la 1 an si 2 luni inchisoare pentru fapte pe care nu le-a comis, pedepse pe care le-a si executat.
In data de 5 mai 1999, prin sentinta penala nr. 160 a Tribunalului Hunedoara, Vili Rupa a fost condamnat la 1 an si 2 luni de inchisoare pentru infractiunile de trafic de stupefiante si ultraj, si la 2 luni inchisoare pentru aceeasi infractiune. Ca atare, instanta a dispus executarea pedepsei cea mai grea, de 1 an si 2 luni inchisoare si a constatat pedeapsa executata prin punerea inculpatului in arest preventiv de la 11 martie 1998 la 5 mai 1999 (1 an si 3 luni). La 16 decembrie 2008, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a constatat ca in cauza Vili Rupa a avut loc mai multe incalcari ale Conventiei Drepturilor Omului: 
  • incalcarea art. 3 din Conventie referitor la interzicerea torturii, cu referire la circumstantele in care s-a desfasurat petentului din 28 ianuarie si 11 martie 1998, la conditiile de detentie din arestul Comisariatului de politie Hunedoara, la conditiile arestarii preventive, inclusiv in ce priveste neasumarea unei supravegheri medicale adaptate starii sale psihice:
  • incalcarea art. 3 din Conventie din cauza lipsei caracterului efectiv al anchetei si incalcarea art. 13 din Conventie din cauza imposibilitatii de a dispune de o cale de atac efectiva pentru a obtine plata unei despagubiri pentru relele tratamente pe care le-a suferit;
  • incalcarea art. 5 par. 1, 3, 5, a art. 6 par. 1, 2 si 3, a art. 8 

in 2008, După 10 ani de procese, Vili Rupa a castigat un proces la CEDO in urma caruia statul român a fost obligat la plata a 30.000 de euro, cu titlu de daune morale, după ce s-a stabilit că bărbatul a fost tratat incorect şi că procesul trebuie rejudecat.  Urmare a pronuntarii Hotararii CEDO, prin decizia nr. 882 din 6 decembrie 2010, Inalta Curte de Casatie si Justitie a admis cererea de revizuire formulata in cauza, a desfiintat hotararile judecatoresti de condamnare pronuntate anterior si a trimis cauza spre rejudecare la Tribunalul Hunedoara. In 2011, România a fost condamnată din nou la CEDO în dosarul Vili Rupa pentru ca a fost impiedicat să depună recurs împotriva sentinţei de condamnare, interzicându-i-se în acest fel accesul la justiţie, hunedoreanul primind din nou despăgubiri în valoare de 10.200 de euro, din care 5.000 de euro i-au revenit avocatului său. In urma stramutarii dosarului, Tribunalul Arad pronunta sentinta penala nr. 61 din 27 februarie 2012 prin care a dispus achitarea definitiva a lui Vili Rupa pentru ambele infractiuni pentru care anterior se dispusese condamnarea. 
VILI RUPA: "MI-AU DAT LACRIMILE IN SALA DE JUDECATA CAND AM AUZIT SENTINTA"
„Mi-au dat lacrimile în sala de judecată când am auzit sentinţa. După ce am auzit că se admite cererea, nu am mai fost atent la cifre, dar cred că este vorba de 50.000 de euro cu titlu de despăgubiri morale şi salariul minim pe economie pentru lunile petrecute în închisoare sub formă de daune materiale. Am cerut aceste despăgubiri pentru că am fost achitat într-un dosar în care am stat în închisoare nevinovat. De abia astăzi, după 17 ani, statul român mi-a recunoscut drepturile. Să ieşi din închisoare, să nu ai un serviciu, să ţi se interzică dreptul legal la muncă nu e uşor. Am muncit la viaţa mea şi la mina de la Ghelari, în construcţii, peste tot pe unde am găsit. Doar că după ce am ieşit din închisoare nu m-am mai putut angaja. Aşa că, pentru a face rost de bani, pe care i-am cheltuit tot pentru a-mi apăra drepturile, am muncit ca zilier pe la oameni, am săpat grădini, am spart lemne, făceam curat la animale”, a declarat Vili Rupa, care a adaugat că suma cerută în instanţă a fost de un milion de euro, bani cu care voia să înfiinţeze un adăpost pentru câinii vagabonzi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu